Zdravá školská desiata nie je veda. Tieto pochúťky si zamilujú aj najvyberavejšie deti!

Na to, aby ste podľa vlastného úsudku zostavili rebríček najobľúbenejších detských desiat, nemusíte byť génius. Školský bufet a v ňom keksíky, párky, pagáče, soletky, chipsy, sladké pečivo. To sú jednoznační favoriti. Samozrejme, ide to aj inak, oveľa zdravšie.

Predstavte si, že existuje ešte horšia alternatíva, než pochutiny menované v riadkoch vyššie. Minimálne dve, ktorými sú NIČ a peniaze. Napriek tomu, že každé dieťa v noci vyhladne a potrebuje dostatok živín na vykonávanie celodenných aktivít, mnoho rodičov na prípravu kvalitnej, po zdravotnej stránke vyváženej desiaty, vynaloží iba minimálnu snahu a spoľahne sa na sýtejšie raňajky. Výsledkom býva zbytočná nervozita dieťaťa, malátnosť, bolesť hlavy, slabší výkon i nesústredenosť.

Spomenuli sme aj peniaze. Je to síce o kúsok lepší variant, no stále nevhodný, ba až riskantný. Iba nepatrné percento detí si za peniaze od rodičov kúpi zeleninu, ovocie, celozrnné pečivo, syr či zdravšie alternatívy sladkostí. S najväčšou pravdepodobnosťou skončia pri fast foode alebo bublinkovej malinovke plnej cukru.

Ani tieto desiaty nie sú výhra

Prvou pomocou pre mnohých rodičov a ich deti býva sladký koláč, croissant či šiška. Áno, školákov síce na moment zasýti a dodá im energiu, no koláč sa radí medzi potraviny s vysokým glykemickým indexom a  o chvíľku bude vaša ratolesť opäť hladná. Keď už koláč, tak ideálne doma upečený s tvarohom, kúskami ovocia a tmavou čokoládou s obsahom kakaa minimálne 70%.

„Overená“ klasika?

… a tou je chlieb, maslo, prípadne syr, horčica a salám. Výživoví odborníci však aj v tomto prípade zdvíhajú varovný prst. Hoci daná kombinácia potravín dodá dieťaťu silu a energiu, jej nutričná hodnota taká slávna nie je. Chýba jej aspoň kúsok zeleniny ako zdroja vitamínov, vlákniny a zdraviu prospešných látok. Netreba opomenúť ani jej vyšší obsah nezdravých tukov.

Odporúčaný scenár

Ako by teda mala vyzerať správna desiata pre deti? Odborníci na výživu to vedia celkom presne. Nesmie v nej chýbať dostatok vlákniny v podobe ovocia a zeleniny, povolený je kúsok čokolády, ovocný špíz, celozrnná sušienka, obilniny, celozrnné pečivo s ľanovými semiačkami, oriešky a nezabúdajte ani na dostatok tekutín.

Dobroty, ktoré si zamilujú:

Hľadáte tú správnu inšpiráciu? Veď začiatok školského roka sa blíži. Vsaďte na tieto spojenia:

  • mrkvový šalát s kešu orieškami,
  • tvaroh s ovocím,
  • sójový dezert,
  • ovocný šalát s vlašskými orechmi,
  • zeleninový šalát s tuniakom, vajíčkom a syrom,
  • celozrnná bageta so syrom, plátkom šunky a paradajkou,
  • fit tyčinka alebo proteínová tyčinka,
  • zeleninový špíz (cherry paradajky, mozzarella, pesto),
  • tortilla plnená tuniakom / lososom a ľubovoľným množstvom zeleniny.

Zdravé desiaty (nielen) počas víkendov a prázdnin

Stravujte sa zdravo spolu s deťmi. Tieto tipy si zamiluje celá rodina. A pripraviť ich môžete spoločne.

Banán a arašidové maslo
Stará známa silná dvojka! Banán vám dodá dostatok minerálov aj sacharidov, arašidové maslo vyváži stranu bielkovín. Takto upokojíte i veľkú chuť na sladké.

Hummus a mrkva
Ak patríte k vegetariánom, ideálny snack pre vás predstavuje hummus s mrkvovými paličkami. Chrúmanie mrkvy vás zasýti, cícer doplní zásoby bielkovín, vlákniny a vitamínov. Vyskúšajte k hummusu proteínový cracker, ktorý vás zároveň odbremení od šúpania mrkvy.

Cottage cheese s ovocím
Cottage cheesu si väčšina ľudí spája so zdravým stravovaním. Skúšali ste ho ale zmiešať s čučoriedkami, čiernymi ríbezľami, prípadne iným drobným ovocím? Pridajte už len trošku škorice a výnimočný snack je na svete.

Chipsy s dipom
Nedávne prieskumy potvrdili, že medzi milovníkmi chipsov nájdeme minimálne dve tretiny ľudí, ktorí hľadajú ich zdravšiu alternatívu. Skúsili ste už tie proteínové? Na rozdiel od zemiačikov neobsahujú žiadne prázdne kalórie, ktoré tráviaci systém zbytočne zaťažia.

Myslite na príjem týchto živín

Vápnik
Minerál dôležitý pri budovaní pevných kostí a zubov. Napomáha zrážaniu krvi a telu premieňať prijatú potravu na energiu. Okrem toho podporuje správnu funkciu svalov.

Horčík
Udržiava silné kosti a stabilný srdcový rytmus. Podporuje imunitný systém a pomáha udržiavať dobrú funkciu svalov a nervov.

Esenciálne mastné kyseliny
Pomáhajú tvoriť bunky, regulovať nervový systém, posilňujú kardiovaskulárny systém, pomáhajú budovať imunitu a vstrebávať živiny. Sú dôležité pre zdravé fungovanie mozgu a zraku.

Vitamín C
Je užitočný pri tvorbe červených krviniek, spevňuje kosti a tkanivá, pomáha udržiavať zdravé ďasná a krvné cievy. Posilňuje imunitný systém, chráni organizmus pred infekciami. Pomáha telu vstrebávať železo z potravín.

Železo
Má význam pri tvorbe hemoglobínu, červeného farbiva, ktoré viaže kyslík a myoglobínu – pigmentu, ktorý ukladá kyslík vo svaloch. Deti ho môžu prijímať napríklad vo forme sirupu.

Draslík
Reguluje rovnováhu vody v organizme, pomáha s funkciou svalov a srdcového rytmu, v neskoršom veku znižuje riziko vzniku obličkových kameňov a osteoporózy.

Vitamín A
Pomáha telu chrániť sa pred infekciou, podporuje zdravie a rast buniek a tkanív v tele, vrátane vlasov, nechtov a kože. Udržuje zdravé kosti a zrak.

Vitamín D
Pomáha telu vstrebávať vápnik a podporuje stavbu kostí a zubov. Je potrebný na to, aby dieťa dosiahlo rastový potenciál a maximálnu kostnú hmotu.

Vitamín E
Má vplyv na tvorbu voľných radikálov, ktoré dokážu poškodiť bunky. Dôležitý je pre imunitu a aj z hľadiska správneho fungovania metabolických procesov v tele.

Zdravý dezert aj pre najväčších maškrtníkovň

Mrazená ovocná pena
Chcete dopriať deťom ľahký dezert? Nie je nič jednoduchšie. Stačí pár ingrediencií a zhruba päť minút času na prípravu.

Budete potrebovať:

  • 250 ml studeného, nízkotučného kondenzovaného mlieka
  • 2 lyžice práškového cukru
  • 1 lyžičku postrúhanej pomarančovej kôry
  • 300 g mrazených jahôd (alebo iného bobuľového ovocia)

Takýto je postup:

V hrnčeku zmiešajte mlieko, cukor a pomarančovú kôru. Mrazené jahody rozmixujte v mixéri. Motor nechajte zapnutý a postupne prilievajte mliečnu zmes. Mixujte, kým sa prísady spoja. Ihneď servírujte.

Pridať komentár