Túžite po (ďalšom) bábätku a nedarí sa vám otehotnieť? Pomôcť môže správny jedálniček.

Čoraz viac odborníkov zdôrazňuje liečivú silu potravín. Veď príroda má už od nepamäti zázračnú schopnosť uzdravovať nás i pomáhať pri predchádzaní zdravotných ťažkostí. A to aj v oblastiach, kde by ste to zrejme nečakali, napríklad pri snahe otehotnieť.

Ľudský reprodukčný systém je obzvlášť citlivý. U žien spúšťa problémy s otehotnením zmena hormónov, abnormality reprodukčných orgánov, infekcie, choroby či stres. Hoci strava nevylieči všetky neduhy spojené s neplodnosťou, dokáže zvýšiť reálne šance na počatie dieťaťa. Skúste premýšľať takto: ak má telo dostatok živín, zlepšia sa tým i možnosti otehotnieť. Okrem toho, pestrý a vyvážený jedálniček je ten najlepší základ pre zdravé tehotenstvo.

Mlieko, syry, jogurty a ďalšie potraviny s vysokým obsahom vápnika a vitamínu D

Výskumy potvrdili, že potreba vápnika sa v spermiách zvyšuje niekoľko posledných sekúnd pred oplodnením. Vápnik poskytuje energiu, ktorú spermia potrebuje na preniknutie do vajíčka. Iná americká štúdia zas prišla so záverom, že u žien, ktoré trpeli syndrómom polycystických vaječníkov (ten je charakteristický aj neovulačnými cyklami), práve minerál vápnik a vitamín D pomohli obnoviť normálny menštruačný systém. Prijmite denne 1000 mg vápnika, čo sa vyrovná 4 až 5 porciám nízkotučných mliečnych výrobkov. Ak je vaša pokožka iba zriedkakedy vystavená slnku, ryby a rybí olej sú pre vás taktiež výborným zdrojom vitamínu D.

Mastné ryby, ľanové semienka, vlašské orechy a ďalšie potraviny s vysokým obsahom omega–3 mastných kyselín

Telo využíva omega–3 mastné kyseliny na produkciu hormónov zvaných eikozanoidy. Tie zvyšujú prívod krvi do maternice, čím stúpajú šance otehotnieť a zabezpečiť plodu správny vývoj. Omega–3 vedia znížiť i riziko predčasného pôrodu s nízkou pôrodnou váhou. Doprajte si aspoň 1000 mg omega-3 denne, čo zodpovedá 70-gramovej porcii lososa alebo pstruha. Aj ľanové semienka sú dobrým zdrojom týchto tukov, ale ich jedenie sa v tehotenstve príliš neodporúča. Pôsobia totiž podobne ako estrogény. Ženy, ktoré chcú otehotnieť alebo sú tehotné, by vo vlastnom záujme mali obmedziť konzumáciu veľkých a dlhovekých rýb typu žralok, sumec, sleď kráľovský či tuniak, pretože v sebe majú priveľa ortuti. Vo väčšina ostatných rýb, dostupných povedzme v obchodnom reťazci, je prítomný iba menší obsah ortuti a netreba sa ich obávať. Omega-3 mastné kyseliny sa v obchodoch so zdravou výživou predávajú aj v podobe kapsúl alebo tekutiny (napríklad oleja z ľanových semien). Zvoľte si variant obohatený o vitamín E, ktorý chráni olej pred stuchnutím.

Pomaranče, paprika, brokolica a ďalšie potraviny s vysokým obsahom vitamínu C

Štúdia sledujúca 150 žien, ktoré sa sťažovali na neschopnosť otehotnieť jeden a viac rokov dokázala, že príjem 750 mg vitamínu C denne zvýšilo ich plodnosť. Po šiestich mesiacoch sa plodnosť u skupiny prijímajúcej vitamín C zvýšila o 25% v porovnaní s 11% skupiny užívajúcej placebo. Výrazne sa zvýšila i hladina progesterónu v skupine prijímajúcej vitamín C. Vyskúšajte si naordinovať 750 mg denne z potravín, čo je 7 až 10 porcií ovocia a zeleniny, nezabudnite ani na šípky a exotické goji.

Fazuľa, šošovica, hrach, špenát a iné potraviny s vysokým obsahom kyseliny listovej

Ženám sa odporúča užívať doplnky kyseliny listovej počas gravidity, pretože zabraňujú určitým vrodeným poškodeniam. Aj muži ju ale potrebujú, čo pravdepodobne mnohých prekvapí. Výskum na Kalifornskej univerzite prišiel s jednoznačným záverom, že nízka hladina tohto typu vitamínu B môže ovplyvniť počet spermií a ich hustotu = počet spermií na mililiter semena. No máme pre vás dôležité upozornenie. Zelená listová zelenina stráca tepelnou úpravou až 40% kyseliny listovej, preto ju jedzte ideálne surovú, respektíve upravovanú iba krátko. Jej vstrebávanie do organizmu zlepšujú mliečne výrobky.

Pomôžu i vitamínové doplnky

Zinok

Ak prijímate zinok ako vitamínový doplnok dlhodobo, mali by ste spolu s ním užívať aj do 1 mg medi denne. Podaktorí lekári odporúčajú brať 100 mg zinku denne pre neplodných mužov krátkodobo alebo 50 mg denne na dlhšie obdobie. Neužívajte viac ako 25 mg denne bez konzultácie s lekárom. Nedostatok zinku ovplyvňuje i plodnosť u žien. Predlžuje sa im menštruačný cyklus, čo má za následok zriedkavejšiu ovuláciu.

Vápnik a vitamín D

Neužívajte doplnky vitamínu D vyrobené z ustríc, mušlí alebo kostnej múčky. Neraz obsahujú olovo, čo by eventuálne mohlo poškodiť nenarodené dieťa. Postačujúcou dennou dávkou vápnika u žien je 1000 mg. Muži by si ho mali dávať iba na odporúčanie lekára, pretože tým u nich narastá riziko rakoviny prostaty. Mimoriadne obľúbené sú vitamínové doplnky Maxivita s kombináciou vitamínov, ktoré si môžete zakúpiť aj u nás.

Horčík

Horčík je jedným z najcennejších minerálov v živote tehotnej ženy a rovnako vám pomôže aj pri snahe počať vytúžené dieťa. Z hľadiska plodnosti je magnézium zodpovedné za dobré prekrvenie lona a za správnu produkciu progesterónu. Ten je dôležitý hlavne v druhej časti cyklu, keďže napomáha zahniezdeniu oplodneného vajíčka. Horčík nájdete v celozrnných obilninách, orechoch, mandliach, banánoch, slnečnicových semienkach a zelenej zelenine.

 

Zdroj: Jedlo Lieči / Food Cures, Liz Connolly, Reader´s Digest Australia

Pridať komentár